Taip, pokalbiai apie krizę pastaruoju metu yra itin dažnas reiškinys Lietuvoje. Toje pačioje Lietuvoje, kurioje krizės dar net nėra. Kalbėti kokia baisi yra ekonominė situacija, gali tik tie, kurie savo kailiu patiria lėtėjimą arba kaip dabar populiaru sakyti jaučia recesiją. Tiesa, drįsčiau prikibti prie pastarojo žodžio. Štai jau Vasario mėnesį Paulius savo įraše „Recesija? Kokia recesija?“ rašo: „Recesija (arba lietuviškai nuosmukis) pagal vadovėlinius apibrėžimus yra tada, kai bendrasis vidaus produktas mažėja keletą ketvirčių iš eilės (lyginant su tais pačiais ketvirčiais ankstesniais metais). BVP augimo mažėjimas – dar ne recesija. Recesija Lietuvoje buvo 1999 metais, kai BVP smuktelėjo trečiąjį ir ketvirtąjį ketvirtį maždaug po 5 procentus.“

Na gerai, visiškai nesusigaudau ekonomikoje, bet tai dar nereiškia, kad neturiu teisės išreikšti savo nuomonės. Galima sakyti, kad aš esu statistinis lietuvis – visuomet supykęs ant valdžios, kurią man išrinko kiti, nepakantus kitokiems žmonės ir besikišantis ten, kur visiškai nesusigaudau. Štai gerbiamas fizikas Andrius Kubilius, žmogus, kuris kartais susigaudo, prognozuoja ekonomikos recesiją. Bravo, mielas Andriau, bravo! Kas tave paskatino padaryti tokį pareiškimą? Įsijungei CNN? Na gerai, nesigilinkime kas apšvietė gerbiamam Andriui galvą. Gal geriau pasigilinkime kas paskutinę partiją, turinčią vertybių sistemą, pavertė eiline socialdemokratine (pamenate kaip socdemai prieš 2004 rinkimus „varė“ ant darbiečių, o po jų ėmė ir susijungė į koaliciją?) kekše? Gal geriau ne, dar norisi pagyventi laisvėje.

Taigi, pakalbėkime apie krizę. Kiek iš ztkp.lt skaitančių žmonių patyrė recesiją? Ne, nu bet rimtai, kiek? Tik nereikia verkšlenti dėl padidėjusių pieno ar dešrelių kainos. Apie tikrąją infliacijos priežastį, ką ji turi bendro su recesija (tiksliau ko neturi) ir apie nelabai profesionalius „analitikų“ vertinimus, galite pasiskaityti Vlado Trukšino straipsnyje. Kiek milijonų kartų išaugo maisto produktų kainos? Kiek milijonų žmonių Lietuvoje neteko darbo? Girdint baugias politikų ir šoumenų kalbas kaip bus blogai ir kaip reiks veržtis diržus, ima juokas. Vienintelė tikra finansinė krizė vyko 1929 – 1933 metais, bet net ir ji beveik nepalietė Lietuvos, nes tiek tada, tiek dabar, esame visiškas užkampis. Kodėl tiek daug kalbame apie galimą krizę, kuri galbūt mus palies ir atims kokias 5 darbo vietas ir pakels muilo kainą 5%? Na gerai, sakykime finansinė krizė sukrės visą kapitalistinį pasaulį, bet ar tikrai verta kalbėti apie civilizacijos saulėlydį? Jau dabar bankai pereina į valstybės rankas, taip pat ta pati valstybė perima taip vadinamas „blogas paskolas“, kurios buvo išduotos žmonėms, kurie paimtų paskolų neturėjo iš ko atiduoti. Bet ar tai nuodemė? Juk dabar įprasta leisti neuždirbtus pinigus. Derėtų suprasti gobšuosius bankų valdytojus, juk visiems reikia gyventi.

Jokiu būdu neteigiu, kad ekonominės krizės nebus. Bus ir ekonominė ir ekologinė ir visokia kitokia eko-šitominė. Vakarų pasaulis, kuriam mes patys prisiskiriame, išgyveno dar ne tokias krizes, kuomet infliacija triuškindavo visus žmones be išimties. Išgyvenom tada, išgyvensim ir dabar.

Ir galiausiai, nuotaikingiausi straipsniai, perskaityti Lietuvos žiniasklaidoje:

„Kol neįsmukome į recesiją“
„Airijos ekonomika patiria recesiją“
„“BNP Paribas“: Baltijos šalims gresia gili recesija“
„A. Kubilius užsiminė apie recesiją“
„Pasaulio ekonomiką gali ištikti didžiausia recesija nuo pat 1983 metų, mano ekonomistai“
„Euro zona grimzta į recesiją“
„Pasaulinė recesija – „sunkiausia nuo 70-ųjų“

Nuotaikingiausias straipnis be jokio abejo yra -  „Pasaulinė recesija – „sunkiausia nuo 70-ųjų“.
„Singapūro investicinė agentūra GIC perspėjo, kad pasaulis gali įžengti į juodžiausią recesiją pasaulyje per 30 metų, jeigu nebus imtasi skubių priemonių. GIC pirmininko pavaduotojo Tonio Tano teigimu, pasaulis išgyvena „ypatingo nestabilumo“ periodą“

Mano komentaras: „Pasak Grabučiškėse įsikūrusios įmonės „Grabučiškės International“ vadovo Prano Grumbaliausko, paskutiniojo Oskaro Koršunovo režisuoto spektaklio įžanga pranašauja „Snaigės“ akcijų kritimą.

Post Scriptum. Šiame įraše žodis „krizė“ pavartotas 9 kartus. Vakar dienos (10-03) „Lietuvos ryto“  ir Balso portalų tituliniuose puslapiuose – 10 kartų.

Pasidalink ir su kitais:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • TwitThis
  • LinkedIn
Įrašą parašė:

Gytis ( įrašų: 127 )



42 koment. | “Pakalbėkime apie krizę”

  1. Tarakonaz | 2008 Lapkričio 4 14:04:52

    Jei niekas apie tai nekalbėtų, niekas ir nejaustų tos krizės. Tikrai nėra taip blogai. Didelis didelis burbulas ir tiek.

  2. Martynas | 2008 Lapkričio 4 15:15:42

    Gyti, palauk kitų metų, galiu užtikrinti, kad krizę tikrai pastebėsi. Ypač jei kokioje nors mažesnėje privačioje įmonėje dirbi. Kol kas viskas dar gana ramiai atrodo.

    Bet iš principo tau pritariu. Kalbos apie „civilizacijos saulėlydį“ yra juokingos. Spyris į vieną minkštą vietą ir trumpas diržų susiveržimas – ne pasaulio galas.

  3. PinkCity | 2008 Lapkričio 4 15:19:20

    Ir aš taip galvoju. Ale bijau sakyt, nes paskui ztkp.lt kalba apie mano rožinius akinius :(

  4. just | 2008 Lapkričio 4 15:33:44

    Ir labai gerai, kad garsiai kalbama apie krizę. Kas būtų, jei visi kaip Kirkilas kartotų, kad krizės nėra ir nebus? Įsivaizduok dabar žmogų kuris prieš metus pasiemė paskolą 40 metų butui nusipirkt. Palūkanos litais vien per paskutinius 2mėn pabrango beveik dvigubai. Apie algos didėjimus ateinančius 2metus retas kas gali pasvajot. Vis daugiau įmonių bankrutuoja, o kiek dar yra tokių kurios tyliai kenčia, nors bankui skolos jau galutinai baigia pasmaugt.
    Nekalbu apie tuos, kas buvo investavę į VP. Kažin ar smagu žiūrėt kaip netenki 50 ir daugiau % turto.
    O kas dar laukia ateity? Už šildymą sąskaitos dar neparėjo, elektra dar dvigubai nepabrango. Tikiesi, kad prisijungus ir šitiems faktoriams išaugs vartojimas ir lt verslas atsigaus?
    Faktas, kad situacija tik blogės, būtina apie tai garsiai šnekėti ir valdžiai nebijot priimt ryžtingus sprendimus.

  5. tinginius | 2008 Lapkričio 4 15:37:10

    Nu ka galiu reikia skirti recesiją ir ekonominę depresija. 1929-1933 buvo depresija ir tai būna retas atvejis. Recesija yra normali ekonominio ciklo dalis. Pakilimas – recesija.

    Didžiausios baimės yra dėl to, kad 29metų krizės ir dabartinės krizės priežastys panašios, todėl visi ir deda į kelnias.

    O recesiją Lietuvoje dauguma yra išgyvenę. Tik ne visi atsimena vadinamą Rusijos krizę. (jei neklystu buvo apie minimus 1999 metus.

    Iš kurios beja išbrįsti padėjo tas A. Kubilius. Prisimenat saulėlydio, saulėtekio komisijas?

    P.S. Parašė aršus konservų šalininkas ir į jo nuomonę galima nekreipti dėmesio.

  6. san | 2008 Lapkričio 4 15:48:03

    Savotiškas atpirkimo ožys ta krizė. Jeigu tau nesiseka – sakyk, kad visur pasaulyje krizė. Jeigu mėgstamiausias alus pabrango – irgi neliūdim, nes pas visus krizė. Krizė krizė krizė.

  7. Roota | 2008 Lapkričio 4 15:59:26

    Oj žmonės žmonės… negiriam dienos ba vakaro. Nes aš jus garantuoju OJ kaip ta krizė yra. Matyt ne tuose sektoriuose sedit, bet aš asmeniškai jaučiu krizės padarinius per visus galus. Dirbtumėt finansuos ar bankuos, liežuvis nesiverstų kažką panašaus postringaut.

  8. dreamerr | 2008 Lapkričio 4 16:25:04

    Na palyginti Singapūrą su Grabučiškėmis, tai ką aš žinau… :) ))

  9. Mr-Script | 2008 Lapkričio 4 17:25:43

    Na kalbi kaip tikras statistinis lietuvis neispruses ir pan. Taip burbulas puciamas. Bet cia tie buki zurnaliugos kalti, nesupranta apie ka kalba – bile kalba ir gerai. Krize yra. Krize vyksta. Kaip kazkas pasake neseniai „krize baigesi – prasidejo krachas“. Tik ta krize paliecia max 10proc. lietuvos gyventoju – tu kurie yra susidure su investavimu. Finansu rinkose krize, kapituliacija ir vadinkim kaip norim. Jei visas santaupas laikei akcijose, tai tikrai krize tam zmogui. nes akciju rinkos nuo metu pradzios smuko ~50-70proc. vadinas tu 10proc finansus apkarpe 50-70proc. O visur kitur ne krize. Visur kitur ispustas burbulas. Reikia gi pabambet ant valdzios ir pan…

  10. Vidmantas | 2008 Lapkričio 4 19:04:20

    Mr-Script, deja krizę jaučia ne tik tie 10% Lietuvos gyventojų, kurie turi reikalų su investavimu, o visi gyventojai, kurie turi reikalų su bankais, ypač paskolomis. Kalbant apie paskolas tai jos taip pabrango, kad jų nebeįmanoma paimti net įmonėms = investicijų smukimas, technikos atnaujinimas, naujų projektų nebuvimas ir t.t. ir panašiai. Kadangi įmonės nebegali plėtotis (dėl pinigų brangimo), stoja ir darbuotojų atlyginimai = mažėja vartojimas, mažėja indėlių kiekis bankuose ir čia ratas prasideda iš naujo.

    Taip kad vertėtų pagalvoti prieš kalbant.

  11. ztkp.lt (Gytis) | 2008 Lapkričio 4 19:20:22

    Tarakonaz, aš įvardinčiau kiek kitaip :) Tiesiog tas burbulas panaudojamas kaip gąsdinimas arba raginimas. Kai kurie iš jų geri, pvz raginimas mažiau vartoti, o kai kiti…Tiesiog dar vienas manipuliavimo įrankis.

    Martynai, kol kas nedirbu niekur, tad gal ir dėl to nematau jokios krizės :) Nors iš kitos pusės turim labai gerą pavyzdį, kaip susprogo žiniasklaidos pūstas burbulas apie artėjančią paukščių gripo pandemiją. Bet tai dar nereiškia, kad atmetu ekonominės krizės atėjimą. Taip kapitalistinis pasaulis surėdytas – pakilimai, nuosmukiai, pakilimai, nuosmukiai

    Pinkcity, šį kartą aš su rožiniais akiniais ;) Kartais jie visai nieko :)

    Just, taip, gerai kai kalba, bet kai kalba per daug…jeigu tam žmogeliui, paėmusiam belenkokią paskolą bankas ir taip grasina, tai kas pasikeis nuo kalbų? Gerą bajerį yra Glaveckas pasakęs: kai iš banko pasiskolini 10 tūkstančių, tai kaip grąžinti tą sumą yra tavo galvos skausmas, o kai pasiskolini 1 milijoną – banko :)

    Tinginius, čia visų šalininkų ar priešininkų nuomonės įdomios ir svarbios :) Pritariu tau dėl kapitalistinės sistemos ypatybių (nusileidimų ir pakilimų) ir noriu tavęs paklausti vieno dalyko – kaip manai, ar ateinanti (čia klaustukas) krizė tikrai verta tokių didelių tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų aukų? (turiu galvoje koalicijos sudarymą su teistais žmonėmis (Valinskas ir Zuokas))

    San, vat taip ir žaidžia su mumis :(

    Roota, man liežuvis ohoho kaip vartosi, nesvarbu apie ką aš postringaučiau – ekonominę krizę ar Mariją, svarbu, kad nebūtų laikomasi vienos nuomonės ar vertinimo.

    dreamerr, aš, (kaip ir daugelis kitų žmonių) nesu buvęs nei ten, nei ten, dar ir lyginu nematytus kraštus :)

    Mr-Script, koks dar krachas? 10 procentų yra mažuma. Kai daugumai bus blogai, tuomet ir galėsim kalbėt apie krizę, juk mes demokratiškoje šalyje gyvename, kur svarbiausia yra dauguma, o ne mažuma.

    Vidmantai, aš truputį nesuprantu. Prieš gerus 5 metus puikiai pamenu kaip per žinias rodė apie paskolų nenorinčius imti lietuvius ir tipo tai yra labai blogai, vaj vaj vaj, visi vakarų pasaulio žmonės taip gyvena, o mes čia kaimiečiai tik kaupiam viską. O dabar žiūrėk skolintis yra nuodemė, ragina kaupt viską…Kur gi teisibė? (kaip pasakytų budulis)

  12. Mr | 2008 Lapkričio 4 20:14:42

    Sutinku, kad tai gali tapti (ir yra) manipuliavimo įrankiu (beje, kaip ir kiekviena žinia). Tačiau pritariu nuomonių grupei, kad apie krizę turi būti kalbama / rašoma ir kuo anksčiau. Nes žinodamas, kas Tavęs laukia, gali kažką keisti, ruoštis – pirkti druską (nors blogas pavyzdys, bet neabejoju, kad kai kurie žmonės tai daro:)), pradėti daugiau taupyti, atsisakyti brangių ir nebūtinų pirkinių, vietoj brangesnės mašinos pirkti pigesnę ir t.t.
    Apsimetus, kad tai tėra tik sezoninis ekonomikos svyravimas ir užklupus finansinėms problemoms bus sunkiau tas problemas įveikti. Paskolos nėra blogai, bet pinigai „dabar“ kainuoja (ta kaina – palukanos). Manau, daugelis pastaraisiais metais buvo pamiršę „vartojimo dabar“ kainą, todel artimausiais metais teks šią pamoką atkentėti.
    Deja, blogausia, kad krizė ir visos susijusios pasekmės palies ne tik tuos 10 ar kiek procentų, bet visus gyventojus. Ekonomika yra glaudžiai susijusi, todėl šiandieninės problemos nekilnojamo turto sektoriuje po tam tikro laiko atsilieps kitiems ekonomikos sektoriams, o tuo pačiu ir gyventojų socialinei ir finansinei padėčiai. Tai ką šiandien matome, dar nėra krachas, bet prie to judame. Pritariu kažkuriame komentare išsakytai nuomonei, kad kitais metais krizę pajusim. Visi (na gerai, beveik visi:))
    O pabaigai A. Šopenhauerio mintis (tarkime, žodį „nelaimė“ šiuo atveju galėtume pakeisti į krizę / recesiją:)): „nelaimę kur kas lengviau ištverti tada, kai jos iš anksto tikimės ir esame jai pasirengę, paaiškinama pirmiausia tuo, jog ramiai apgalvodami kokį nors dar neprasidėjusį įvykį tik kaip galimybę, aiškiai regime jo mastą, ribas ir suvokiame, kad jis šiaip ar taip, ne amžinas ir ne begalinis, todėl, jei bėda tikrai ištinka, tai prislegia ne smarkiau, nei gali prislėgti“

  13. Tik | 2008 Lapkričio 4 21:56:25

    Na krizė jau jaučiasi ir labai stipriai, nors ir keista, bet ir technologijų, ir statybų, ir finansų sektoriuose(daugiau nesusijęs, tai nežinau). Tau dar nepasijautė, bet po truputi pamatysi liūdnus draugų veidus, išsigandusias ar apverktas praeivių akis… Ačiū dievui, kad dar nesvisi ją pajautė, tai labai geras ženklas, minusas tas, kad čia tik pradžia :(

  14. ztkp.lt (Gytis) | 2008 Lapkričio 4 21:56:37

    Mr, tai aš apie tai ir užsiminiau,- taupymą/galvojimą „ar man tikrai to reikia?“, kaip apie bene vienintelį teigiamą dabar taip eskaluojamos krizės aspektą :) Bet kodėl dėl mažumos noro praturtėti turi kentėti didžioji dalis žmonių? Gal ir gerai, kad (galbūt) išmoksime leisti jau uždirbtus savo pinigus.

  15. ztkp.lt (Gytis) | 2008 Lapkričio 4 22:07:17

    Tik, aš labai tikiuosi, kad visa tai nevirs į masinį pasiverkimą arba seimo rūmų šturmą, tai buvo kokiais 1994 metais, kai Prunskienės vyriausybės „dėka“ Lietuva dar labiau įklimpo į posovietinę krizę. Jeigu numatoma krizė parodys kapitalistinės santvarkos silpnumą, galbūt ją pakeis kita, geresnė. Nėra to blogo, kas neišeitų į internetą, pfu, gerą

  16. just | 2008 Lapkričio 5 00:22:15

    Gytis eik toliau Kelias į žvaigždes žiūrėt, nes tikrai jokios krizės nėra ir jos nebus. Čia tik įtakingi dėdės tave gasdina nes nori iš krizės pasipelnyt. Panaikins PVM lengvatas, sumažins valdininkų skaičių, afigienai kažkas praturtės o visa tauta liks nuskriausta

    „kaip susprogo žiniasklaidos pūstas burbulas apie artėjančią paukščių gripo pandemiją“
    b* geriau būtum patylėjęs.. Ar tas burbulas pats ėmė ir susprogo? Reikėjo palikt atviras sienas? Vežt tonom paukštieną iš lenkijis, rusijos, kinijos? Nes tai tik žurnalistų pūstas burbulas?
    Tai tas pats kas nereaguot į cunamio pavojų tikintis kad jis praeis pro šalį.

  17. ztkp.lt (Gytis) | 2008 Lapkričio 5 00:43:39

    Just, savo neapykantą liek delfyje. Čia tam ne vieta. Į įžeist siekiančius komentarus neatrašinėju. Jeigu nori pareikšt savo nuomonę, reišk, jei nori blevyzgot, – jau minėjau kur eik

  18. scorps | 2008 Lapkričio 5 11:13:03

    Gyti, tai taip suprantu, geriau musu politikai laikytusi kremliaus pozicijos – teigti, kad krizes nera, o tik dalis sektoriu isgyvena sioki toki kritima?
    O krize jau yra, kaip ir sake Roota, tik dar ne visi (akivaizdu is tavo pavyzdzio) ta dar pajuto. Susirask darba, for a change – iskart pajusi. Luktelk pavasario – turetum pajust ir pats. Ir taip, siek tiek ekonominiu ziniu tamstai butu neprosal, kad suprast kaip viskas yra tarpusavy susije.

    oh no, cia turbut isejo vel izeidziantis komentaras. Ir dar be lietuvisku raidziu. Gali neatrasinet.

  19. Laimės paieškos rožiniam mieste » Krizė krizė jėi jėi jėi | 2008 Lapkričio 5 12:12:35

    [...] Žinok, aš išgyvensiu. Susimokėjus už baliuką, nepakėlus algos, išėjus iš darbo – šimtu procentų išgyvensiu! Mane tik morališkai žlugdo tie visi nuolatiniai dejavimai, oficialūs pranešimai, slapti verkšlenantys kuždesiai ir įrodymų kišimas į akis. Taip, krizė. [...]

  20. Aistė | 2008 Lapkričio 5 14:02:42

    Dar niekad nerašiau įžeidžiančio komentaro, tad pasistengsiu, kad ir šis toks nebūtų.
    Matosi, kad nesi kvailas ir turi ką pasakyti, gali kažką net įtikinti savo argumentais. Bet kai perskaičiau tą – „aš pats tai niekur nedirbu…“
    Come on, aišku tau, sėdint po šiltu sparneliu, ir iš šalies klausantis apie ekonominę krizę, smagu bandyti ją nuneigti beigi galvoti, kad ji netikra. Nebaisu, kai muilas ar dešrelės pabrangsta, jei jų pats neperki. Arba ne taip baisu, jei dirbi grandyje, kurioje krizė pasijaus tik vėliau… Bet dažniausiai tai pati žemoji grandis. Ar žinai, kad krizę labiausiai jaučia ne tik mažosios įmonės, bet ir pačių didžiųjų įmonių svarbiausia vadovai, akcininkai? Kai vieni praranda šimtus tūkstančių, ar sunkiai beišsimoka banko paskolas, kitiems nuplaukia milijoniniai pelnai. Bet kol kas labiausiai kenčia būtent stipriausieji. Todėl mažuma. Bet jie jau pradeda gyventi ir silpnesnių grandžių sąskaita.

    Kaip sako, scorps susirask darbą for a change, jei to bus maža pasiimk paskolą prie to pačio. Keistas, net juokingas, nepamatuotas pasiūlymas? Toks pats nepamatuotas kaip šis tavo postas apie tai, ko pats nejauti, bet bandai analizuoti ir nuneigti.

  21. Aistė | 2008 Lapkričio 5 15:35:46

    Dargi – pastebėjau, kad iš mados kalbėti apie krizę, atėjo mada kalbėti, kad krizės nėra.

  22. Justas | 2008 Lapkričio 5 15:46:32

    Gyti, kai kitą sykį susitiksim, būtinai duosiu aš tau Ludwig von Mises knygą. Paskaitinėk kur apie jį.

  23. just | 2008 Lapkričio 5 16:02:44

    sorry, nenorėjau įžeist, bet nesusilaikiau.
    Vien šiandien turime tokius pranešimus:
    - „Invalda“ ir „Finasta“ atleidžia apie trečdalį darbuotojų
    - Iš „Panoramos“ pasitraukė keli krizės išgąsdinti nuomininkai
    - Lietuvos bankai vartojimo paskoloms taiko 20 proc. palūkanas
    - „Achema“ stabdo gamybą iki metų pabaigos
    - „Lifosa“ mažina gamybos apimtis
    - „Agrowill Group“ patyrė 1,2 mln. litų nuostolių
    - „Utenos trikotažas“ šiemet patyrė 5,6 mln. litų nuostolių
    - NT sektorius mažina darbuotojų skaičių

    Ir tai šiandienos antraštės! Ir akivaizdu kad rytoj ar poryt tas nepasikeis.
    Jei ir toliau niekas negirdėtų apie jokią krizę, tai Kubiliui pranešus apie lengvatų, soc. išmokų mažinimą, VDU ir pensijų įšaldymą, tai jį visi akmenim apmėtytų. O dabar žmonės pradeda suprast, kad reikia imtis ryžtingų veiksmų, nes nieko neveikiant krizė gali ir 5 metus užsitęst.

  24. ztkp.lt (Gytis) | 2008 Lapkričio 5 17:09:49

    scorps, ir kas čia darosi, nejaugi aš taip sudėtingai išreiškiau savo nuomonę, kad jau kelintas žmogus klaidingai mane supranta? Aš jokiu būdu nesu kažkokio tai nutylėjimo šalininkas, bet kai apie krizę kalbama TIEK daug, tai galvoje ima suktis vienas klausimas – jeigu taip jau eskaluojama ši tema, tai kam visa tai gali būti naudinga? Niekam ne paslaptis, kad ten, kur yra pralaimėtojų, bus ir laimėtojų, bet čia jau konspiracijų teoretikų vieta reikštis :) Tiesa, aš pats ir pažymėjau, kad apie ekonomiką nedaug ką nusimanau, bet į ją čia per daug ir nesikišu.

    Aiste, ačiū už pastangas neįžeisti. Dešreles ir muilą perku pats. Darbo neieškosiu (juk krizė, kam jo ieškot?), o paskolų idėja manęs nežavi, kad ir kokia ji būtų sena ir šauni. Žiū, palyginsiu ekonominę krizę su Valdovų rūmais.

    Tarkime istorikų grupė, kurią pavadinsime grupe A ir tuo metu valdžioje buvęs žmogus, pavadinsime jį AMB, sumano Vilniaus širdyje pastatyti didelį namą istorine tematika. Bet kai komisijoje atsiranda žmogus, pavadinkime jį Bum, kuriam nepatinka ta vienpusiška informacija, apie didelį namą istorine tematika, sako: gal prie tos vienpusiškos informacijos pridėkime ir diskutuotiną arba spėtiną informaciją, kad diskusijos ir išsamios šaltinotyros būdu surastume tą tikrąjį didelio namo veidą ir tikslingumą. Tuomet grupė supyksta, kad yra priešinamasi daugumos nuomonei ir Bum išmeta iš komisijos.

    Šitas gražus rašinėlis yra skirtas tam, kad suprastum mano tikslus – pateikti kiek kitokią, daugumai oponuojančią nuomonę (žinoma kuo labiau pagrįstą), ne dėl to, kad nesutikčiau su krizės būsimu/esamu egzistavimu, o kad pradėčiau diskusiją.
    Aiste,(vėl), jeigu yra mada, bus ir antimada. Ir kas čia tokio? Ne totalitarinėj valstybėj gyvenam :)

    Justai, ok, sutariam :)

    Just, džiugu, kad vien dėl manęs apžvelgei laikraščių antraštes :) Diržų susiveržimas bus tik į gerą, gal išmoksim gyvent pagal savo poreikius? (tik tiek, kiek reikia). Tsakant aukštai kilsi – žemai krisi

  25. Aistė | 2008 Lapkričio 5 17:42:32

    Ačiū už išsamų atsakymą. Na diskusiją iššaukti tau pavyko. :)
    Nenuostabu, kad tie, kas krizę jaučia labiau nei tu, pradėjo priešgyniauti ir netgi piktokai reikšti savo nuomonę. Juk kai jauti, kad tau yra blogiau, nei buvo prieš pusmetį, ieškai tam priežasčių. Aišku, jų gali būti įvairiausių, bet ekonominė krizė – viena iš jų. Ir kai štai išdygsta asmenybė su daugumai oponuojančia nuomone beigi kaišioja argumentus, kad gal neverskime savo bėdų krizei, jos šiaip net nėra, tai žinai, daug kam užverda kraujas dėl tokio pasakymo.

    O tai sakai tapai antimados auka? :)

    Žinai, aš tai tikiuosi, kad žemai kritus, neabejotinai išlipsime iš duobės ir po to jau užsigrūdinę iškilsime dar aukščiau.

  26. scorps | 2008 Lapkričio 5 18:28:58

    manau apie krize kalbama TIEK daug, kad pagaliau musu tupavota liaudis suprastu, kad atejo kiek itemptas laikas valstybei, ir kad ji atsargiau ziuretu i ateiti, nusiemusi rozinius akinius (manau juos sekmingai nusieme statybininkai, pries metelius uzkale po 5000 ir daugiau lt „i rankas“, dabar sedintys be darbo).
    Kas be ko, TIEK kalbejimo apie krize reikia tam, kad galetum ja pasinaudodamas priimti atitinkamus nepopuliarius sprendimus – o cia jau atsiranda ivairiu niuansu. Vyriausybe pasinaudodama krizes skraiste nupjaustys PVM lengvatas, „mamu pinigus“, valdininku pajamas – ir viskam tam daugmaz pritarciau, duokDie jiem sveikatos ir ryzto viska padaryt iki galo. Tikrai nematau prasmes moketi gerb. verslininkei 2 metus po 10-20 KLTL. motinystes pasalpa ar leisti valdininkams vazinetis po uzsienius prisidengus reikalais, kaip stai ukio ministras paskutinemis darbo dienomis isvaro i Izraeli su zmona.

    Tuo tarpu verslas prades atleidinet darbuotojus, jiems bloginti darbo salygas (premijos, papildomos ivairios islaidos), ir cia jau tikrai ne visos bendroves ta daro „is reikalo“ – kai kurios tiesiog naudojasi patogia situacija pasimazinti personalo skaiciu, o likusieji atidirbs uz tuos atleistuosius – juk bijos buti patys atleisti. Rezultate – maziau islaidu personalui, daugiau pelno verslininkui.

    Bet kuriuo atveju, apie krize kalbeti reikejo ir reikia – neigimas jos nenutolins.

  27. m | 2008 Lapkričio 5 18:55:42

    Gyti, gyti, taip griežtai nedrįsčiau bold’inti, kad ekonominės krizės nėra. mano buvusioje darbovietėje už kelių savaičių atleidžia krūvą darbuotojų. kitą ketvirtį žadėjo atleisti dar tiek pat. mano draugo, kuris neseniai pradėjo verslauti, klientai nebeapmoka sąskaitų arba apmoka mažomis dalimis. galų gale mano dabartinė darbovietė, visada mokėjusi tvarkingai, kartu su akcijų biržos krize pradėjo vėluoti mokėti algas. ir vėluoti žiauriai.
    ekonominė krizė tikrai yra. tik tai, ką dabar matome, yra mažytė viršūnėlė to, ką pamatysime kitais metais. o dėl to, kad visi gąsdina, jog artėja baisiausia ever krizė, tai jie teisūs, tačiau jau iš anksto visos valstybės imasi priemonių tai krizei sumažinti. lygiai taip pat ir su lietuva – tikiu, kad kubilius imsis stiprių priemonių mažinti krizei, todėl tos krizės pajausime tik dalį, o ne ją visą. atims pinigus iš valdovų rūmų, atims iš ministerijų pastatų remonto, naujo seimo viešbučio, valstybės aparato – ir taip surinksime tuos kelis milijardus litų uždengti baisiai skylei lietuvos biudžete.

    krizė yra. aš ją savo šikna pradedu jausti ir labai nerimauju dėl to, kas bus po pusmečio :)

  28. Mindaugelis | 2008 Lapkričio 5 23:08:05

    Keista matyti tautiečius niekais švaistančius savo jaunatvišką entuziazmą dėl abstrakčių dalykų. Pagal apibrėžimą tai nėra krizė (ar nuosmukis), o kaip kiekvienas jaučia, tai jo asmeninis reikalas ir nemanau kad teisinga savo pojūčius suabsoliutinus užklijuoti visai ekonomikai. Net „stabiliais“ laikais, kai žmogus praranda sveikatą, dėl to darbą, o dėl to išsimokėtinai perkamą butą – jam tai tikra krizė, nepaisant kad kiti gali sakyti priešingai. O jei dabar tau pasidarė sunku tai nereiškia, kad nėra žmonių, kurie turi galvą ant pečių ir gali pasinaudoti susidariusiomis aplinkybėmis savo efektyvių operacijų plėtrai.

    Ir nereikia dejuoti kad žmonės kenčia masiškai. Žmonės labai greitai priprato gauti pinigus iš oro. Ar nors vienas suabejojo, kad gauna per didelį atlyginimą? O kaip „investuotojai“, kurie priprato užstatinėdami akcijas dauginti savo investicijas, nes akcijos „tik“ kyla aukštyn? O kaip būsto pirkėjai, kurie vis gavę varganą darbą ėmė paskolą būstui įsigyti? ir t.t. Aišku, kai masė žmonių pradeda priimti ligotus ekonominius sprendimus grįžimo prie realių verčių banga kliudo visus, net ir šalia esančius ir sąžiningai dirbančius žmones, visgi..

    Dar noriu pridėti pora pataisymų kai kuriems ekonomikos labirintuose pasimetusiems skaitytojams (ir rašytojams):
    -Ekonomikos ciklai (tame tarpe nuosmukiai) nėra natūrali kapitalizmo (t.y. laisvos rinkos) dalis. Ciklus sukuria vyriausybės, arba tiksliau keletas žmonių, kuriems suteiktos daug didesnės teisės, nei tempia jų (kaip ir bet kurio vieno žmogus) smegenys. Norite žinoti kas šio „krizės“ kaltininkas? A.Greenspan. Jis vykdytojas, arba taip sakant tas, kuris „nuspaudė nuleistuką“. Kontrolinis šūvis aišku priklauso B.Bernanke. Užsakovas – US administracija, senatas ir kiti garbūs ponai ir ponios.
    -Vyriausybė ar Kubilius šios, kaip ir bet kurios krizės išspręsti negali. Valstybės kuria krizes. Jei jos mažina savo įsikišimą į rinką ir tokiu būdu savo daromą žalą – tai čia nėra krizės sprendimas. Valstybė pagal tai, kaip ji sukurta, užsiima atėmimu iš vienų ir padalinimu kitiems. Tai iš principo veikia TIK išbalansavimo kryptimi, ne sureguliavimo. Norite sprendimo? Reikia valstybei nustoti kištis ir toliau sunkinti situaciją su visais gelbėjimo planais ir kitomis milijardinėmis „priemonėmis“. Tai dramblys krištoliniame kambaryje, kuris iš principo negali to kambario sutvarkyti. Kai valstybė nustos leisti miglą, grupinėmis visų rinkos dalyvių pastangomis turto vertės grįš į normalias reikšmes ir pagal jas bus kuriami realią pridėtinę vertę kuriantys verslai. Žmonės vėl pradės produktyviai dirbti ir viskas pajudės į gerąją pusę. Kol kas, padedami mūsų išrinktųjų, mes tik lendame gilyn į š….

  29. iki_jūros | 2008 Lapkričio 6 18:54:50

    Atleisk, Gyti, bet šitas įrašas – vienas didžiausių pastarųjų savaičių nusišnekėjimų blogosferoje (jei tai tave žeidžia – čia jau ne mano bėda, čia mano nuomonė, su kuria, kaip matau iš komentarų, daugelis sutinka).
    Nesu tikras, bet tu lyg ir moksleivis? Tai galiu tik pritarti scorps, susirask darbą, palik namus, pabandyk į pasaulį pažvelgti ne pro tėvų buto/namo langą, ir tada grįžk čia parašyti įrašo apie tai.
    O dabar… Labai graudu ir juokinga, kai moksleivis bando įrodinėti, kad krizės nėra. Taip pat kaip kokia močiutė, kuri nematė jūros per savo gyvenimą, ir dėl to tvirtina, kad jūra neegzistuoja.

    Gal nuvažiuok iki jūros?

  30. ztkp.lt (Gytis) | 2008 Lapkričio 6 19:20:06

    Aiste, čia aš išreiškiau savo nuomonę apie tą „antimadą“, kuri jau seniausiai tapusi dar viena mada :) http://ztkp.lt/2008/09/29/kai-eiti-pries-srove-tolygu-plaukimui-pasroviui/

    scorps, tai mes čia ir kalbame apie krizę :)

    m, kokio baisumo ta ateinanti krizė bus, ne mums spręsti. Žmonių atmintis per daug trumpa.

    Mindaugėli, ačiū už pataisymus ir stiprią ir pagrįstą nuomonę.

    iki_jūros, o už didžiausią nusišnekėjimą gausiu kokį apdovanojimą? :)
    Faktai, kuriuos būtų neprošal apie mane žinoti:
    1.Aš studentas.
    2.Prie jūros buvau
    :)

  31. m | 2008 Lapkričio 6 21:42:39

    gerai atsikirtai, užskaitau :)
    o dėl atminties prieštaraučiau. visi puikiai prisimins, kaip „gerai“ gyveno praeitais metais. gerai kabutėse todėl, kad nors dabar ir sakom, kad sunkiai gyvenam, kai bus dar sunkiau, sakysim kad dabar gyvenom visai nesunkiai :)

    aš tik viliuosi, kad lietuva tikrai yra mažas lašelis pasaulyje, kurio krizė/recesija/wateva beveik nepalies. bet antrosios emigracijos bangos laukiu su didžiausiu nekantrumu :)

  32. ztkp.lt (Gytis) | 2008 Lapkričio 6 23:44:04

    m, nė velnio aš neatsikirtau, tiesiog tu nežinojai to apie mane :) Taip, belieka tik tikėt.

  33. m | 2008 Lapkričio 8 17:25:22

    ne, aš turėjau omeny atsikirtimą apie jūrą ir studentą :) )

  34. Karolis | 2008 Lapkričio 9 12:07:40

    Puiku, kad valdžia pradeda kalbėti apie krizę, ir, panašu, žada imtis ir rimtų veiksmų. Taip, jie bus nepopuliarūs, ir mes, manau, kuo toliau, tuo daugiau skaitysime panašius straipsnius, arba girdėsime tipinių neitin ekonomiką ir realią situaciją suprantančių žmonių nepasitenkinimus. Tačiau vyriausybės antikriziniai veiksmai, nors ir nepopsiniai, būtini ir neišvengiami. Kolkas ploju Kubiliui ir sakau „Maladiec. Gal pagaliau turėsim protingą dirbančią valdžią“.

    Gyti, nematai krizės? Ummm, gal tada prasikrapšyk akis…? Pažiūrėk bet kokį darbo paieškų puslapį, ir paskaičiuok, kaip keičiasi dienos darbo pasiūlymų skaičius. Pabandyk pažiūrėti į nekilnojamojo turto sritį. Pasidomėk bankų paskolų salygomis dabar ir prieš metus. Gal tada pajusi, kad krizė, jei dar ir neprasidėjo, tai yra neišvengiama. Krizė – tai ne tik 5% padidėjusi muilo ar duonos kaina…

  35. Brige | 2008 Lapkričio 13 22:13:31

    Nežinau, man tavo pozicija primena paties peikiamą socialdemokratą … Jei duonos kepalas dar nekainuoja milijono litų – nieko, nėr krizės, štilis, gyvenkim ramiai ir be panikos, bet jei netyčia taip nutiktų tada jau bus krizė. Gerai supratau, kas tavo nuomone yra krizė? N smulkiųjų įmonių atleidžia darbuotojus vos galą su galu sudurdami, su paskololom kokios nesamonės vyksta, infliacija stogą rauna,… Čia turbūt šiaip kažkoks menkutis laikinas nesusipratimėlis. Smagu, Gyti, kad bent tu krizės nejauti ;)

  36. benamis | 2008 Lapkričio 14 15:23:01

    Supykdė post’as. Kilo mitis, kad gal ztkp.lt, reikėtų pervadintį į žmogus, gebantis nusisišnekėti?

    Dėl Kubiliaus, geriau jau sakyti, kad krizė yra nei kaip p.Kirkilas visą laiką „svaigti“, kad viskas norma.
    Šioje vietoje įžvelgiu tam tikrą politinį manevrą dėl ateinančių seimo rinkimų, kuriuose LSDP galės sakyti, kad mums vadojaujant viskas buvo stabilu, o vat TS nugyveno Lietuvėlię ir, kad balsuodami už LSDP gyvensite vėl taip gerai kaip, kad mes buvome valdžioje.
    Tarkim, krizė yra, bet kadangi p. Kirkilo vadojaujama vyriausybė ne itin imasi veiksmų, teks Kubiliaus vyriausybei priiminėti nepopuliarius sprendimus, kurie pradės normaliai funkcionuoti ir duoti vaisių tik po gerų metų, jei ne ilgiau(šioje vietoje nesu ekspertas), o pradžioje žmonės patirs nuosmukį.

    Patį mane jau palietė krizė. Dirbu(?) baldus gaminačioje įmonėje tai vaizdelis maždaug toks:
    Stoja statybos, nes žmogeliai nebeišgali pasiimti paskolų, todėl mažiau vartoja ne pirmo būtinumo prekių ir tuo labiau baldų, taigi įmonė bankrutuoja.

    P.S. teko ne iš patikimų šaltinių girdėti, kad prie darbo biržos jau būriuojasi žmonių virtinės.

  37. Antanas | 2008 Lapkričio 16 22:31:35

    taip, krizė PRASIDEDA manyčiau.kol kas dar nesimato prekybos centruose, kur žmonės vis dar taip pat masiškai eilėse stovi, bet jau ateina ta juodoji skylė. Tūkstančiais eina pranešimai sodrai apie būsimus etatų mažinimus ir t.t. , tikrai daug bedarbių bus. Ir yra jau. Jau yra neblogas procentas žmonių, neišgalinčių susimokėti už nusipirktą butą išsimokėtinai. Ir tas procentas manau augs, jei augs ir atleidimų skaičius.Aš pats esu programeris, dirbu dar, bet va vienas žmogus (pažįstamas) ieško programuotojo darbo, ir kažkaip nepasakyčiau, kad labai jau daug darbo pasiūlymų gautų. O ir su patirtim žmogus, su sertifikatu ir t.t. Sako, kaune nėra išvis darbo pasiūlymų, tai bandys vilniun kraustytis. Bet ir vilniuje niekas nestovi išskėstom rankom, nes pardavimai smunka,nėra už ką algas mokėt, ką jau bekalbėt apie naujus etatus. Galbūt čia prisidėjo tas, kad pirkimai sumažėjo prasidėjus spaudos pranešimams apie krizes ir t.t., bet čia gal ir gerai, nes vėliau būtų dar blogiau buvę (kaip Islandijai). Kas dėl darbo: pvz paprastesnio išsilavinimo (pvz vadybinio) žmogui dabar ypač sunku susirast darbą. Brolis jau kelintas mėnuo sėdi be darbo, nors ieško jo normaliai. Ir žmogus su galva, ne taip kaip kai kurie žmonės su vadybininko diplomais.

    p.s. Gyti, pats sau prieštarauji – blog’o įraše sakai, jog krizės nėra, bet poto komentaruose jau pareiški, kad ne mums yra vertinti krizės mastą ir t.t. :)

  38. Paulius P. | 2008 Lapkričio 17 12:47:17

    Jeigu geriau įsigilintum suprastum, kad ji ateina dar tik į Lietuvą – ir čia yra prognozės kas bus, o ne kas jau yra. O lietuvai laukia tikrai sunkūs laikai po dviejų metų, duodu žodį, kad ir kaip to nenorėtųsi, bet reikia su šituo susitaikyti, dar ne laikas veržtis diržus, bet neužilgo daugumai – teks. ;>

  39. Tamagochi | 2008 Lapkričio 19 09:48:11

    Siūlau atsiversti ir paskaityti šį savo įrašą maždaug už pusės metų :) Tada gal suprasi mano šypseną, kuri atsirado skaitant.

    Krizės istoriją seku ir diskutuoju jau nuo 2006-ųjų pabaigos. Tada dar žmonės sukinėjo pirštus prie smilkinio išgirdę tokias mintis. Kol kas reikalai juda pagal pasimistiškiausią scenarijų ir tikrai bus blogiau.

    Pasaulis aišku tuo nepasibaigs.

  40. Krizininkas | 2008 Lapkričio 27 01:01:21

    To: tiems kurie 1999 Rusijos krize mano esant praejus…

    ztkp redaktoriams ir lankytojams…

    Gerbiamieji,

    Krize prasidejo, kai bankai „uzsidare“ – jei neduoda paskolu NT, reiskia banku ir nera. Raskite toki kuris duotu paskolas taip kaip 1999 metais kai ir prasidejo „Rusijos krizes pabaiga“. IS esmes, per ta laika nuo 1999 metu iki dabar, padetis gerejo tik del spekuliacijos nekilnojamuoju turtu.

    Spekuliacija tarp asmenu tai dar nieko, esme tame, kad banku niekas neribojo duoti paskolu — atejai ir imk — o pinigu tai bankai turejo tarkime 1000 objektu, taciau tu pinigu atsirado 1000 000 0000 0000 000 objektu „prafinansuoti“. Pirmas 1000 tebeturinciu pinigus (is spekuliacijos ir kitu aferu) dar atsiimtu, o ka daryti kitiems? Taigi bankas bankrote,- prisizaide. Zmogus bankrote,- prisizaide. O kaip prisizaide bankas? Ogi paprastai: bankas neturedamas pinigu, norejo duoti ju zmonems dar ir dar, todel reke ir sauke per reklamas: „zmones imkite paskolas pas mus pigios palukanos“ ir neturedami tu pinigu juos sukrapste paprasciausiai pasiskolindami is kitu banku, kurie dar neturejo paskutinio grasio isleide i „degancia rinka“ (nes joje pirkti galejai ka nori) tiek jautesi turtingi zmones. Dabar prasideda gesimas tos „ugneles“, kai reikia zmonems grazinti paskolas, o pinigu nera. Bankai nebegali skolintis is kitu banku kaip seniau, kad galejo, todel ju „pletra“ (kai skolinasi is kitu banku, kad sukrapstytu paskutiniam kaimo Jurgui isijungti i NT burbulo auginimo zaidima) sustabdyta. Tikrai zinau kas kaltas. Tai zmones, kad norejo geriau, ir bankai, kad norejo geriau, abi puses kaltos, kad kurste ugni, ta ugnis skatino pjauti miskus, statyti namus, ir taip toliau, taciau, kada bankas jau negali skolintis is banko dar nera taip blogai, nes bankai gauna 100proc pelna is tu „mokiu“ klientu. Tik nei bankai, nei klientai, nenumate, kad klientai netures uz ka moketi bankams, o bankai netures kaip skolintis is kitu banku.

    Ir taip nereikejo pririnkti „kaimo Jurgiu“ i kreditininku sarasa. Ir taip nereikejo leisti pakelti ta pati NT 50proc i metus. Ir kas apie tai maste ir tai priziurejo? Niekas. 1999 krize su banku isduotu 14milijardu paskolu (100proc pelnas per tam tikra laikotarpi). Tik kas gales issimoketi… Retas… Laimetojai? Na, tikrai tie pirmieji, kurie pirko, ir toliau nustojo. Tik jie irgi neturi ramybes, o kur laikyti pinigus, kai bankas gali uzsidaryti. Nuo siol ju pinigai tera tuscio banko skolos, o laikyti po paduska net ir didziausia piniga nera malonu. Matau tik toki kelia jei turtuolis atsidarytu bankeli su apsauga ir jame laikytu pinigus, bet jis greit prades naujus banku zaidimus, ir bus kaip toje pasakoje: „mire drakonas, drakona mylime“. Ech, ir susik taip reikalus… Net pinigu spausdinimas tiek infliacijomis nesusika reikalu kaip sitas zaidimas. 1999 krize ne tik nesibaige, sikart turime susiktas paskolas, kurios duotos su apgaulingom lenteliu formulem, persiskaiciuokite ar nepermokete, jei yra „tax’as“ iskaiciuotas lenteleje prie palukanu, arba fiksuotam mokestyje yra „tax’as“ neisminusuojamas is mokejimo, jusu mokami 6-10procentu bankui padidejo iki 9-14proc… padauginus is desimtmeciu gaunasi 100procentinis permokejimas. Ir nesistebesiu jei ateityje sita krize bus ekonomikoje praminta „melagiu ir gobsumo“. O gal ji dar kartosis, zmones nesimoko is klaidu ir pamirsta istorija taip greitai…

    Taciau jei nebus WWIII, tada tikrai neprazusim. Ir taip kalbu turedamas milijonines paskolas patsai. Sekmes :)

  41. Krizininkas | 2008 Lapkričio 27 01:29:22

    O siaip geras saitas, dziaugiuosi ji rades, gal kada bendruomene padarsyim, Gyti, reikia bendraminciu, nes pana (bent jau mano) nemegsta jokiu temu tokiu kaip si, ir daug kitokiu, ta prasme prasmingu… hehe. Tai ka sekmes dar karta, tikiuosi komentarus „praleisi“ :)

    P.S. Ten rasiau komentara ne kaip straipsni, o kaip misraine, tai tik labai apmastes supras ka norejau pasakyti. O tam kuris nores suprasti trumpai ka norejau pasakyti, tai yra: „1999 krize tesiasi, cia tik pro rozinius akinius pagal auksines zuweles tris norus gywenom, welcome back to suskilusi gelda“ :) :)

  42. Nemokamas gyvenimas ar parazitavimas? « Benamis. Bevardis. Blogas | 2009 Vasario 27 14:01:35

    [...] pradėjo skleistis visu gražumu. Jei seniau kai kas bandė į krizės eskalavimą pažvelgti pro ironijos akinius, sukeldami bereikalingą šurmulį. Aš manau, kad apie krizę reikėjo šnekėti, bet bijoti jos nereikėjo, jai reikėjo ruoštis. [...]

Pasisakyk

Greitas kreditas
Aš remiu Blogr.lt