Prieš gerą mėnesį neturėdamas ką veikti pažiūrėjau visų konspiracijos teorijų fanų išgirtą filmą „Zeitgeist“. Žiūrėjau nusiteikęs gana skeptiškai, nes tikėti viskuo ką tau sako nėra pats protingiausias sprendimas ir nesvarbu, kad tas filmas lyg ir yra tos „tiesą sakančios“, „visus melus atskleidžiančios“ pusės atstovas. Išmeskime visas M.Mūro filmų lygio montažines akių dūmimo technologijas, pasakas apie neteisingą pradžios knygos interpretavimą ir kitus paistalus. Kas mums liks? Dar vienas holivudinis – bolivudinis filmas apie nieką? Na, ne visai.

Atrodo ta valanda, kurią praleidau žiūrėdamas į kompiuterio ekraną nepraėjo veltui, nes būtent šis filmas davė peno apmąstymams apie tai, kas šiuo metu vyksta mūsų visuomenėje. Žvelgiant iš labai siauros perspektyvos mes matome kaip vulgarėja ir praranda savo vertę muzika, kaip vis jaunesni žmonės pradeda save svaiginti alkoholiu, kaip kvailėja televizijos laidos, kaip vis didesnius plotus laikraščiuose užima ne žinios o paskalos, kaip daugėja žurnalų, kuriuose rašoma vien paikos banalybės ir t.t. ir t.t. Tačiau jeigu pažvelgsime kiek plačiau, pamatysime, kad mes esame kvailinami, mūsų akys mato, bet protas nebesugeba  suvokti, mūsų ausys girdi, bet protas nesugeba atskirti kas yra gerai, o kas ne. Po truputį mes virstame į daržoves.

Šis reiškinys yra globalus, neaplenkiantis ir mūsų Marijos žemės. Kas jau kas, bet mes, žmonės patyrę sovietinę okupacija, tą laiką, kuomet nemąstyti buvo norma, turėtų suprasti, kad mus murdo į tą pačią išmatų duobę. Štai koks paradoksas gaunasi, kad ištrūkę iš vienos imperijos, nuėjome į kitą. Iš Stalino saulės į Valinsko saulę. Kažkam viršuje labai palanku, kad ištisos kartos geriau „turėtų gerą laiką“, nei lavintų protą. Jeigu netikite manimi, padarykite mažą eksperimentą. Jeigu jūs mielai žiūrite televizorių, skaitote „Vakaro žinias“, klausote zipfm, M-1, ar kokio kito radiocentrinio šlamšto, tuomet šis eksperimentas kaip tik jums. Jis yra toks paprastas, kad net juokas ima. Tiesiog pasiimkite kokią protingo rašytojo knygą (tai neturėtų būti pasakojimas kaip vienuolis pardavė ferarį ir nusipirko porše) ir ją ne tik skaitykite, bet ir stenkitės suprasti viską, kas yra parašyta eilutėse ir tarp jų. Ir kaip sekasi? Juk nelabai įdomu, tiesa? Tuose baltuose lapuose visai nuobodu lindėti: nei spec. efektų, nei garso takelio…Kažkoks blogas filmas ta knyga.

Televizija iš mūsų atėmė vaizduotę, realybės šou – muzikos supratimo jausmą, 20 kilogramų sveriančios manekenės iškreipė grožio suvokimą, bažnyčia mums sako ką reikia ir ko nereikia daryti, politikai – už ką reikia balsuoti, mokytojai mums sako ką reikia žinoti, o ko ne…

O aš tik noriu žinoti.

Įrašą parašė:
Pseudoportretas (ztkp.lt (Gytis))

Gytis ( įrašų: 128 )



38 koment. | “Valinsko saulės nušviesti”

  1. Ovidijus | 2008 rugsėjo 16 12:24:45

    ir klausimas tik tas kiek dar sugebėsime atsilaikyti, ir kada jau nuleisime rankas ir iškepsime šitos „saulės“ atokaitoje..

  2. Whisky | 2008 rugsėjo 16 12:56:56

    Nors ir filmo nemačiau, bet tikiu, kad jis neblogas.
    Sakyčiau, šiu metu, žmonės kaip niekada gauna tai ko nori. Dabar galime sau gerti anksti paauglystėje, valgyti ką norime, rūkyti ir t.t.
    Žinoma reikėtų išmokti atsirinkti, bet kartais net to nenori daryti, plauki su visais pasroviui, nes nereikia kovoti, išsakyti savo tiesų. net ir šiandieninė politika atspindi visuomenę – visada blogai ir net nieko nedarom, kad būtų geriau. Gal būt net nenorim kažkuo užsiimti.

  3. PinkCity | 2008 rugsėjo 16 13:46:46

    Nugi skaičiau ir purčiau savo šviesią galvą, išreikšdama nepritarimą. Nesakau, kad aprašyti dalykai išgalvoti ir kad to nėra, bet oi kiek daug yra mąstančių kūrybingų asmenybių ant mūsų žemės, oi! Tikrai ne mažiau, nei anksčiau. Ir patriotiškų, ir nuovokių, ir nestandartinių, ir visokių, kokių tik nori. Ir nepaveikūs jie kvailinančioms nesąmonėms, nors Tu ką. Gyvenimas nenustoja gerėti, o aš nenustoju tuo tikėti!!!

  4. Dante | 2008 rugsėjo 16 13:51:00

    Priminei filmą man tokį, kurio pavadinimo neatsimenu dabar. Bet idėja jo buvo tokia, kad buvo užšaldyti du paprasti žmonės šimteliui kitam metų, o kai juo atšildė – šie du buvo patys protingiausi žmonės visame pasaulyje, kada visi jau buvo patapę totaliais bukiais.

  5. rokas | 2008 rugsėjo 16 15:53:42

    ramiai ir aiškiai pasakyta tai, kas daliai visuomenės puikiai žinoma. manykime, kad mes ir priklausome tai daliai (jei nesuvirtualėsime…).
    įrašas ir komentaras paskatino paieškoti pasižiūrėti filmus :)
    gal „Dante“ prisimins saviškio pavadinimą?… spėju, fantastinis. bet nes siužetas negirdėtas. juolab įdomiau :)

  6. Pseudoportretas (ztkp.lt (Gytis)) ztkp.lt (Gytis) | 2008 rugsėjo 16 16:13:56

    Ovidijau, labai tikiuosi, kad ta visuomenės dalis, kuri aktyviai domisi, o ne pasyviai sėdi ir valgo visą tą kemšamą šlamštą niekada nesudegs :)

    Whisky, jo, begalinis pasirinkimas kartais ir tinginystę gali iššaukti.. Plaukiame, kaip atsiprašant šūdas pasroviui..Kai kuriems tas netgi patinka :) Tarkime aptarinėti kodėl dviračio šou blondinės tapo briunetėmis.

    Pinkcity, jokiu būdu nesakau, kad tavo nuomonė neteisinga, tačiau spalva, kuri yra tarsi tavo skiriamasis ženklas, pasako gana daug ką :) Kažkada man atrodo esi rašiusi, kad į pasaulį žvelgi pro rožinius akinius :) Bet nieko tokio, neigimas yra berods pirmas žingsnis į nenorimos suprasti realybės supratimą :)

    Dante, net neabejoju, kad tai buvo įdomus filmas :) Siūlau pažiūrėti filmą „Network“ http://en.wikipedia.org/wiki/Network_(film), kuris šiais laikais yra itin aktualus (televizijų noras bet kokia kaina turėti gerus reitingus)

    Su Roku mes prašome tavęs Dante pasukti savo galvą ir prisiminti pavadinimą :)

  7. PinkCity | 2008 rugsėjo 16 16:27:44

    Man ypatingai patinka ginčytis su protingais žmonėmis, mokančiais argumentuoti savo teiginius. Pagal savo subjektyvią skirstymo į protingus ir nevisai sistemą Tave priskiriu prie pirmųjų, todėl norėčiau paprašyti išsakyti savo nuomonę, kurie metai / amžius / laikotarpis žmonijos gyvavimo istorijoje buvo auksinis, pakilimo, kai buvo mažiausiai bukų žmonių?

  8. Mindaugelis | 2008 rugsėjo 16 16:59:25

    Įtariu kalba eina apie Beavis ir Butthead patėvio Mike Judge sukurtą Idiocracy :)

  9. Stiuartas | 2008 rugsėjo 16 17:01:45

    Įdomūs pamąstymai, bet vėlgi galima pasiremti tiesiog natūralia atranka – tokiame „tiesiog gero laiko“ sraute atsisijoja tie kurie sugeba savarankiškai mąstyti, kelti teisingus klausimus ir rasti atsakymus. Kaip ir visais laikais jie yra mažuma ir iš savo varpinės matydami visuotinį bukumą dėl to sielojasi. tačiau pakeisti negali, nebent prievarta. tačiau tai jau tiesus kelias į diktatūrą, vėl gi blogai. nemanau, kad kažką galima radikaliai pakeisti. Žmogus pats juk pasirenka ar nori ieškoti prasmių, mąstyti ar tiesiog turėti gerą laiką. Gal žianiasklaidai esant kiek mažiau bulvarinei dalis pakeistų mąstymo įpročius, tačiau manau tikrai maža dalis. nemąstant gyventi juk dažnai lengviau.

    beje Dante minėtas filmas berods Idiocracy vadinasi

  10. Pseudoportretas (ztkp.lt (Gytis)) ztkp.lt (Gytis) | 2008 rugsėjo 16 18:31:46

    Pinkcity, žiūrint kurią srity imsim ir kaip suvoksim tą protingumą. Protingi žmonės buvo tada, kada niekas neprimetinėjo savo valdžios ir nekišo savų taisyklių. Tad viduramžiai ir sovietmetis atkrinta. Protingiausios visuomenės galima ieškoti antikiniame pasaulyje, tarkime Graikijoje ar Romoje. Juk iš Graikijos mes tiek daug perėmėm, patys sukurdami tik sistemas, kurios mus pančioja.

    Stiuartai, taip, sutinku su tavimi, bet žinoma daug smagiau gyvent tarp žmonių, kurie turi kažkokias tai vertybes, o ne tarp tuščiagarbių idiotų. Nors jeigu jie nori tokio gyvenimo (abejoju ar tikrai jo norėtų, jei suvoktų tokios būties beprasmiškumą), tegul gyvena, čia jau tolerancijos klausimas, apie kurią visai neseniai rašiau :)

    p.s. keista, kad Dantė ieško paralelių tarp mano įrašo ir „Idiokratijos“, o ne tarp „Dieviškosios komedijos“ :)

  11. Mindaugelis | 2008 rugsėjo 16 19:07:46

    Gyti, ar galima suprasti, kad tamsta nesate liguistai priešiškas anarchijai? :)

  12. Pseudoportretas (ztkp.lt (Gytis)) ztkp.lt (Gytis) | 2008 rugsėjo 16 19:24:58

    Mindaugėli, būti liguistai priešišku niekada nėra gerai :)

  13. Andrius | 2008 rugsėjo 16 19:30:43

    Dejavu man. Ar tikrai apie tai nerasei pries metus ar anksciau gal?

  14. Pseudoportretas (ztkp.lt (Gytis)) ztkp.lt (Gytis) | 2008 rugsėjo 16 19:36:43

    Andriau, nežinau, nežinau. Gal ne

  15. aistis | 2008 rugsėjo 16 20:33:56

    Tupi šitas filmas pas man foldery jau pora mėnesių, tikiuos, kad atrasiu tą vieną laisvą valandą iš neturėjimo, ką veikt valandų, ir paskui pažiūrėjęs, taip pat įvertinsiu.:) Taigi.

  16. A | 2008 rugsėjo 16 23:05:08

    tiesa sakant sudas ne filmas ta idiocrasija. bukas filmas, apie tai kaip viskas buka, argi nejuokinga?

    pasaulis bukas. toks visada buvo. zinau, kad busi nuostabus istorikas, is kalbos manieros jauciasi. taciau zmogau, zinai, kas buna, kai didzioji dalis pradeda mastyt? ogi revoliucijos. o jos viska pastumia i prieki. todel isgerkim. nu tai oplia.

  17. Antanas | 2008 rugsėjo 18 02:45:42

    hmmm. man čia viskas atrodo normalu. Juk pažiūrėkim ir į kitas epochas – visad buvo keliasluoksnė visuomenė : aukštuomenė ir varguomenė. Aukštuomenė išsilavinusi, protinga ir visa kita, o va žemuomenei aktualu buvo tik pavalgyt, padaryt darbus, ir vaikus daryt. be abejo, buvo ir išimčių, kai pavieniai žmonės nebuvo buki, bet esmė lieka ta pati. aš šią dieną matau panašią tendenciją – yra intelektualai, ir neintelektualai. Yra darbo liaudis kaip sakoma, kuriai aktualu pagert, užsikalt pinigų, ir pratęst giminę. Ir yra dalis visuomenės, kurie mąsto plačiau, diskutuoja, organizuoja renginius ir visa kita. tai manyčiau kad nei blogėja nei gerėja situacija, tiesiog vienu momentu mes vienų daugiau matom ir kitų mažiau, ir atvirkščiai. Taip kad reikia aktyviau visuomenėje dalyvaut, ir manau pamatysi, kad netgi Lietuvoje vyksta visokie renginukai intelektualiniai, kas negali nedžiuginti. Tiesiog DAUGUMAI nesinori/nėra poreikio smegenis lavinti.

    Šiaip kita vertus, čia ne tik Valinsko įtaka. Manau didelė dalis įtakos yra vaikystėje, kai žinios,smalsumas, mokslas nėra „kieta“. „Kieta“ yra parūkyt, pasikeikt, pasiųst nx pensininkę kokią ir t.t. Va reiktų po truputį keisti tas vertybes nuo pat vaikystės, tada manau ir pokyčių daugiau būtų.

  18. Pseudoportretas (ztkp.lt (Gytis)) ztkp.lt (Gytis) | 2008 rugsėjo 18 10:18:23

    A, ačiū už komplimentą :) Už tai ir išgersiu

    Antanai, taip, visuomenė visais laikais buvo daugiasluoksnė, tačiau bukumas negali būti kažkurio tai socialinio sluoksnio skiriamasis ženklas. Pažiūrėk kiek iš tos vadinamosios intelektualiosios aukštuomenės yra debilėlių visokių arba kiek yra protingų žmonių „valstietijoje“. O Valinsko vardas šiame tekste turi gilesnę prasmę nei akiniuotą idiotą, Valinskas tai visa pramogų industrija :)

  19. Eugenijus | 2008 rugsėjo 18 10:37:22

    Kadangi nespėjau įsivelti į diskusiją, tai pasakysiu, kad kažkiek per daug garbės p. Valinskui.

  20. Dante | 2008 rugsėjo 18 15:18:18

    Taip, būtent Idiocracy ir turėjau galvoje =].

  21. Sineik | 2008 rugsėjo 18 20:29:47

    Įdomią čia diskusiją apturėjote. Tiesa, kad visais laikais, visuomenė tebuvo pasiskirsščiusi į inteligentus ir neinteligentus. Viskas labai paprasta. Tiesiog šiais laikais tos inteligentijos, dėl įvairių priežasčių liko mažiau. O žiūrėdamas į savo klasiokus, drąsiai teigiu, kad ateityje jos tik mažės, įrašys mus visus į Raudonąją Knygą.

    Tikrą tiesą pasakė Antanas, dėl jaunimo vertybių. Koks tu „kietekas“, jei tarkim iš matematikos tau išeina 10? Ir užauga paskui tokie, skustagalviais ponais, kurių dažniausiai vartojama frazė yra „Paskolink litą/Į galvą nori?“.

    P.S Jei nematėte filmo „Idiocrasy“, geriau jo ir nežiūrėti. Idiotiškas filmas apie idiotišką pasaulį. Tik scenarijų perskaityti verta.. :)

  22. Aidas Puklevičius | 2008 rugsėjo 18 22:40:54

    Per daug zeitgeist, per daug weltschmärz tamstos pasisakyme :) Kiekvienoje epochoje buvo raudojimo dėl planetos ritimosi į katastrofą, dėl papročių aukojimo vardan vienadienių sibaritiškų malonumų, dėl to, kad rytojus niekuomet nebebus toks, kokia buvo vakarykštė diena.
    Jokiu būdu nenoriu visko suniveliuoti į fiziologinę nostalgiją („tada man stovėjo, tada turėjau visus dantis, tada aš buvau įdomus“), tačiau paradoksalu, kad tą patį kniurkė Atėnų demokratai, žiūrėdami, kaip Alkibiadas tvarkosi su Solono ir Periklio palikimu, tas pačias ašaras liejo Romos konservatoriai, veizėdami, kaip prie Jupiterio šventyklų kyla Mitros altoriai, panašiai čiaudejo Anglijos toriai, kai buvo nuimtas penso mokestis už laikraščius ir „prastuomenę“ užliejo pamfletai ir paskalos… Beje, galima netgi smetoniškus laikraščius paskaityti (neteigiu, kad tai yra privalus orientyras, tačiau dažnai dūsaujame, koks tyras tai buvo tas laikmetis lyginant su dabartine sms bendruomene) – bulvaras ant bulvaro… Žodžiu, nieko armagedoniško nūn nevyksta ir vargiai įvyks. Bet kokia krizė, kokia ji bebūtų, Lehman Brothers+Merill Lynch ar nacionalinės valstybės vs. supranacionalinį darinį pažadina valstietiško apdairumo instinktus, kurie ir moderuoja inkubaturiuose išaugintas idėjas…

  23. Justas | 2008 rugsėjo 20 23:09:27

    Aidai, o aš pritariu Atėnų ne demokratui (be kita ko – svetimšaliui) Platonui. Valstybė progresuodama regresuoja. Jei jo sukurtu modeliu, o ne, pavyzdžiui, Polibijaus, tai viskas kaip tik taip ir ritasi žemy.

  24. Aidas Puklevičius | 2008 rugsėjo 23 21:58:19

    Justai,
    kaip dažnas pasakytų – „Duokdie tokio ilgo ir rezultatyvaus riedėjimo žemyn“ :)

  25. Justas | 2008 rugsėjo 24 18:26:00

    Ir ne kitaip :)

  26. Mangirdas | 2008 rugsėjo 26 09:49:46

    Sveikas, as ne visai i tema, bet norejau pasiulyti padaryti galimybe prenumeruoti irasus emailu.

  27. Denis | 2008 rugsėjo 28 15:32:26

    Sveiki, protaujantys zmones! Turbut jus sutiksite su siuo posakiu: „Ka sesi, ta ir pjausi“. Taigi, noriu paklausti, ir kas man atsakys? Kaip zmogus gal seti kazka gero, budamas blogas?

  28. Pseudoportretas (ztkp.lt (Gytis)) ztkp.lt (Gytis) | 2008 rugsėjo 28 17:34:17

    deni, tavo klausime slypi ir atsakymas. Bet nesutikčiau su juo. Pasaulyje gyvena ne tik geri arba blogi žmonės. Yra ir rudų, ir žalių, ir pilkų

  29. melvinas | 2008 rugsėjo 28 20:48:10

    gražus straipsniukas. kaip tik neseniai teko išklausyti paskaitą globalizacijos ir debilizmo epochos tema.

  30. kubikas::lt | 2008 spalio 11 18:49:24

    Zeitgeist, The movie ar Zeitgeist: Addendum? Šiaip turiu pasakyti, kad su mano pasaulėžiūra – šis filmas tik dar labiau patvirtino mano suvokimą apie pasaulį – religiją, pinigus. Ypač sudomino naujasis kūrėjų darbas – Addendum. Ten dar aiškiau ir smagiau viskas pateikiama. O link pilnos laimės – The Venus Project sudomina netiek skeptiškus, kiek sprendimo ieškančius žmones. Tobula dvilogija, ypač antra dalis.

  31. Pseudoportretas (ztkp.lt (Gytis)) ztkp.lt (Gytis) | 2008 spalio 11 18:55:49

    Kubikai, Zeitgeist the movie. O apie tą antrą net nežinau, reiks pažiūrėt :)

  32. LiteM | 2008 lapkričio 4 20:36:02

    Pradžioj parodai skeptišką požiūrį į konspiracijų teorijų filmus, o po to pats pasakoji tą patį ką ir jie… svarbu garsiai šaukti ir iškart sulauksi būrio gerbėjų.

  33. Pseudoportretas (ztkp.lt (Gytis)) ztkp.lt (Gytis) | 2008 lapkričio 4 22:10:33

    LiteM, matyt skaitei šį įrašą tik prabėgomis

    Tai reiškia, kad žiūrėjau nusiteikęs skeptiškai, bet net ir atmetęs visas logiškai nepaaiškinamas tiesas, radau gero. Tai ką radau gero ir papasakoju, įvilkdamas į lietuvišką rūbą.

  34. Ilythiiri | 2008 lapkričio 5 18:03:21

    Jei patiko Zeitgeist’as, susiraskite tokio Adam Curtis kurybos. Ten ne filmas, tv series, dokumentika. Idomaus radau netgi daugiau nei zeitgeist’e.

  35. Pseudoportretas (ztkp.lt (Gytis)) ztkp.lt (Gytis) | 2008 lapkričio 6 14:24:30

    Ilythiiri, jeigu ką rasiu, būtinai pažiūrėsiu :) Ačiū

  36. Ilythiiri | 2008 lapkričio 7 03:21:40

    mininovoje yra gana geras torrent’as. tik aishq anglishkai – Curtis’as nesizhemina iki zhiurovo lygio, todel ne toks populiarus kaip zeitgeist :D

  37. viktorija | 2010 vasario 16 20:27:11

    tiesa parasyta. kas mano,kad tai nesamone , jus esat vieni is tu aprasytu zmoniu… pavergti visu tu isradimu , kurie tik bukina zmones..nes jie nori . jie nori ,kad protingu zmoniu butu kuo maziau . ir apsidairykit aplinkui .. protingus zmones, tuoj ant pirstu galima bus suskaiciuot. jie renkasi lengviausia kelia : narkotikus , mokyklos nelankima .. kaip liudna ir graugu ziuret i ka pavirto sis pasaulis ;“’(((

  38. Jonas | 2010 kovo 26 11:37:06

    Sveiki, ziurejau zeitgeist kelis kartus, manau, jis mane nukreipe kritiskesnio mastymo pusen, kaip ir daugeli mano draugu, nors aisku, kiekvienas is jo pasiima kiek sugeba, kaip ir is kiekvieno filmo, ar meno kurinio.
    Labiausiai filme man patiko humanistine „gaidele“, kuri daznai paverciama juokeliu. Bet savaime suprantama, juokas irgi sveika. O labiausiai mane ikvepia viena asmenybe, kuri gyveno kurkas sunkesniais laikais nei musu karta. Ne karta esu skaites, jog Froidas labai optimistiskai zvelge i visuomenes raida. Tiesiog siulau pasidometi, siulau ji kaip pavyzdi pozityvaus (ir kritinio) poziurio, kurio dabar taip truksta, kontekste.

Pasisakyk

Reklama:   lektuvu bilietai,   dienos akcija,   namu projektai Norite čia reklamuotis?